Fresh garden basil herbs in mortar

Korzenny, słodkawy smak wspaniale komponuje się z pomidorami w każdej postaci, oliwą, białym mięsem, rybami, delikatnymi serami, a nawet z warzywami strączkowymi. Sprawdza się jako dodatek do wszelkiego rodzaju sałatek, surówek, zup, mieszanek warzywnych, twarożków i past. Nie obejdą się bez bazylii takie przysmaki, jak sałatka Caprese czy prawdziwe włoskie pesto.

Często korzystamy z popularnej bazylii suszonej, ale najlepiej używać świeżych liści, które z powodzeniem możemy hodować na kuchennym parapecie, jeśli tylko jesteśmy w stanie dostarczyć roślinie sporą ilość światła słonecznego i zapewnić odpowiedni poziom wilgoci.

Warto mieć to „królewskie zioło” zawsze pod ręką i stosować tak często, jak to możliwe – nie tylko ze względu na wyjątkowy aromat, jaki nadaje potrawom, ale również z uwagi na właściwości prozdrowotne. A jest ich sporo.

Bazylia na zdrowie

Bazylia skutecznie walczy ze wzdęciami, reguluje trawienie i pobudza perystaltykę jelit. Herbatka z bazylii złagodzi skurcze żołądkowe, kolkę i niestrawność, jest pomocna w zapobieganiu mdłościom. Przy okazji ma działanie łagodnie uspokajające.

W zastosowaniu zewnętrznym okłady z bazylii zmniejszają bóle reumatyczne, obrzęki stawów, łagodzą kontuzje, a także bóle głowy, również te o podłożu migrenowym. Bazylia w postaci toniku, ze względu na swoje właściwości bakteriobójcze i ściągające, skutecznie zwalcza zmiany skórne i wypryski. Zalecane jest też płukanie jamy ustnej naparem lub wyciągiem z bazylii w celu złagodzenia bólu po zabiegach stomatologicznych i odkażenia ran, a także łagodzenia bólu gardła.